arbets--och-miljomedicin

Region Östergötland

Arbets- och miljömedicin

Ny riktlinje för psykisk hälsa i arbetslivet

Ung person i arbetskläder sitter nedslagen på ett fabriksgolv men tröstas av äldre kollega med hjälm.

Stress är en av de vanligaste orsakerna till sjukskrivning. Här presenteras nya riktlinjer som leder till en förbättrad organisatorisk och social arbetsmiljö med mindre förekomst av stressrelaterade besvär.

Först vill jag bara påminna om att det fortfarande är möjligt, men brådskande, att anmäla sig till temadagen om psykisk ohälsa i arbetslivet. Längre ner i texten finns en länk där du kan anmäla dig för att delta digitalt, ta del av programmet och även att se webbinariet i efterhand.

Genom att tidigt upptäcka psykisk ohälsa och sätta in olika åtgärder kan sjukfrånvaron på arbetsplatser minska.

Det finns hjälp att få för att främja psykisk hälsa och att förebygga och hantera stress och psykisk ohälsa. Via din arbetsplats kan ni fråga om stöd från en företagshälsa där olika arbetsmiljökonsulter och experter inom arbetsmiljöområdet arbetar.

Förebygg och identifiera psykisk ohälsa

I november publicerades en ny riktlinje av Myndigheten för arbetsmiljökunskap: Riktlinjer för psykisk hälsa på arbetsplatsen. Den riktar sig till arbetsmiljökonsulter vid företagshälsor som får uppdrag att tillsammans med chefer och medarbetare arbeta med att identifiera och åtgärda psykisk ohälsa på arbetsplatsen.

Underlaget för rekommendationerna i riktlinjen bygger på publicerade nationella och internationella översiktsartiklar och evidensbaserade riktlinjer för hur psykisk ohälsa på arbetsplatsen ska utredas och åtgärdas.

Tidigare forskning visar att om rekommendationerna i riktlinjerna följs, leder det till verksamheter med en förbättrad organisatorisk och social arbetsmiljö med mindre förekomst av stressrelaterade psykiska besvär. Det är viktigt att chefer har kunskap och förutsättningar för att kunna bedriva ett förebyggande arbetsmiljöarbete och kunna vara lyhörda för när tecken på psykisk ohälsa uppstår hos medarbetare.

Temadag psykisk hälsa i arbetslivet

Torsdag den 28 november är vi många som samlas i Stockholm för en intressant temadag som handlar om psykisk hälsa i arbetslivet. Vid dagen presenteras bland annat den nya riktlinjen. Temadagen arrangeras av Afa Försäkring, Myndigheten för arbetsmiljökunskap och Forte. Här kan du ta anmäla dig för att delta digitalt, ta del av programmet och även att se webbinariet i efterhand: ”Psykisk hälsa i arbetslivet”. Länk till annan webbplats.

Så kom vi fram till riktlinjerna

Arbetet med att ta fram riktlinjen har letts av professor Irene Jensen vid Karolinska Institutet tillsammans med en grupp av experter. Den har också granskats av olika forskare och aktörer. Vi hoppas att den uppdaterade riktlinjen för psykisk hälsa ska komma till nytta på många arbetsplatser och att vi tillsammans kan förebygga stressens negativa konsekvenser.

Här kan du ladda ner och läsa den nya riktlinjen från Myndigheten för arbetsmiljökunskap:

”Riktlinjer för psykisk hälsa på arbetsplatsen” Länk till annan webbplats.

Nästa riktlinje handlar om autism och adhd i arbetslivet

Arbetet med att utveckla riktlinjer för arbetslivet fortsätter. Nästa stora satsning handlar om ”Riktlinjer kring hälsofrämjande insatser och arbetsanpassningar för yrkesverksamma som lever med autism och adhd”. Länk till annan webbplats. Jag återkommer kring denna riktlinje och lyfter denna fråga mer då jag tillsammans med experter inom området kommer att jobba med att ta fram riktlinjen under 2025/2026. Vi bjuder in till dialog och diskussion.

Text: Charlotte Wåhlin, biträdande professor, ergonom

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    600