Vad är det som luktar i bilen?

bil-inredning

Text: Jan Andersson, kemist på Arbets- och miljömedicin, Linköping

Ofta upplevs lukten i nya bilar som behaglig. Det finns dock personer som inte kan tolerera den höga halten av kemiska ämnen. Forskningsresultat visar att nivåerna av VOC, PBDE och ftalater i nya bilar kan vara mycket höga t.o.m. högre än i inomhusmiljöer. Halterna blir lägre med tiden när bilen blir äldre. Under sommarmånaderna kan dock nivåerna stiga igen om det blir varmt i kupén. Kupéns innertemperatur och antalet dagar efter leverans är alltså viktiga faktorer som påverkar koncentrationen av kemiska ämnen.

De kemiska ämnena består av flyktiga organiska föreningar (VOC), inklusive formaldehyd, polybromerade difenyletrar (PBDE) som används som flamskyddsmedel och ftalater.  Ämnena avges från material och ytbehandlingsmedel som finns i bilen såsom plast, trä, läder, textilier, sittdynor, lim och tätningsmedel.  VOC avdunstar lätt och påverkar människors hälsa negativt. Dessa ämnen kan förvärra allergier och astmasymtom och orsaka öga- näs- och halsirritation, hosta, huvudvärk, allmänna influensaliknande symtom och hudirritationer.

Vad är VOC?

Flyktiga organiska föreningar (VOC) är kemikalier, som under vissa förutsättningar kan avdunsta till luften, därav uttrycket flyktiga. Organiska föreningar ingår ofta i material och produkter som används inne i bilar. Rengöringsprodukter och processer som används i bilar innehåller också föreningar som kan avge VOC. Metaller och glas kan dra till sig VOC under perioder av höga koncentrationer. I ett senare skede kan de avge VOC i kupén.

Upp till 1000 olika flyktiga organiska föreningar kan finnas i inomhusmiljön, där vuxna och barn inandas dem. Långvarig exponering även för små mängder av flyktiga organiska föreningar, kan inverka negativt på hälsa.  Barn löper större risk att utveckla hälsoproblem när de exponeras.

I vissa delar av världen har man etablerat en högsta gräns av totala mängden flyktiga organiska ämnen (TVOC) som får förekomma i inomhusluften. Gränsen är satt till 500 mikrogram/m3.

I olika studier har man intresserat sig för TVOC-mängder i olika bilmodeller och fabrikat. Halterna i en studie var så höga som 6400 mikrogram/m3 i någon bilmodell, men i flertalet av bilarna var halterna högre än vad som är vanligt i inomhusmiljö. I en annan studie hade en ett år gammal bil 8700 mikrogram/m3 i TVOC-halt!

En japansk studie identifierade 162 enskilda VOC- ämnen. Bland dessa var många alifatiska och aromatiska kolväten. TVOC koncentrationen inne i en ny bil var cirka 14000 mikrogram/m3 i denna studie.

Vad gör biltillverkarna för att minska nivåerna av VOC?

Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA) har sedan länge uttalat att de vidtar frivilliga åtgärder för att minska halterna av flyktiga organiska ämnen (VOC) inuti fordon. JAMA har etablerat en ny metod för mätning av VOC-koncentrationer i fordon baserat på forskning som fokuserar på faktiska användningsförhållanden. JAMA koncentrerar sig på 13 kemiska ämnen, inklusive toluen och formaldehyd. De vill att kriterierna överensstämmer med motsvarande riktvärden för inomhusmiljön.

Dessa frivilliga begränsningar tillämpas på nya personbilsmodeller. JAMA har vidtagit olika åtgärder för att minska VOC-användning, såsom att ersätta flyktiga lösningsmedel i lim och färger med vattenbaserade lösningsmedel och, om möjligt, eliminera användningen av lösningsmedel helt och hållet.  Man samarbetar med tillverkare av delar och material för att uppnå en övergripande strategi för detta ändamål. Tillverkare har ändrat på dörrklädsel, säten och mattor. Låga VOC-nivåer har blivit ett viktigt försäljningsargument.

Många biltillverkare har idag insett att arbetet med sänkta VOC-koncentrationen kan ge marknadsfördelar. Konsumenterna har blivit mer medvetna om farorna som orsakas av exponering för VOC, PBDE och ftalater och välja bilmodeller som har lägre utsläppsnivåer.

Vad kan du själv göra ?

Det viktigaste är att ventilera kupén med frisk luft.

När du står i begrepp att köpa en bil är det bra om du frågar om mängden kemiska ämnen inne i bilen. Om vi utnyttjar vår konsumentkraft, så kommer biltillverkarna att uppfatta att det finns marknadsfördelar med att göra kupén mer miljövänlig.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailby feather

2 kommentarer:

  1. Inlägget hänvisar till både forskningsresultat och gränsvärden. Skulle det inte vara bra med en referenslista som komplement till texten? Det gäller f.ö. alla inlägg i den här typen av bloggar.

    1. Hej Håkan! Avsikten med bloggen är att väcka intresse/opinion kring frågor/problem som vi stöter på i vår vardag. Det är också ett sätt att sprida kunskap kring arbetsmiljö och miljöfrågor. Jag förstår att man gärna vill ha referenser på det som vi skriver om. Vi är vana vid det när vi publicerar artiklar i vetenskapliga tidskrifter eller i vårt nyhetsbrev Avisen. Vi diskuterade det mycket innan vi körde igång med bloggen. Syftet är att väcka intresse för frågor och inte enbart se det som en vetenskaplig artikel med fullständig referenslista. Vi ska snabbt kunna reagera på händelser/företeelser att skriva om utan medföljande referenslista. Det ligger i bloggens natur. Det kommer också se olika ut beroende på vem som skriver texten. En del författare har referenslistor, andra inte. Om man vill ha referenser eller information kring saker som tas upp i bloggen har man möjlighet att lägga in kommentarer. Precis så som du gjort. Tack för dina synpunkter och kul att du läser bloggen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *