Tips på mikropauser och rörelser

När vi återgår till jobbet efter sommarledigheterna finns goda möjligheter att skapa nya sunda vanor. Tillsammans kan vi hjälpas åt för att skapa en kultur på jobbet som banar väg för rörelse och återhämtning under arbetsdagen och hela vardagen.

Mikropaus till fikat. Utmana din rörlighet, styrka och balans. Foto: Karl-Johan Forss, Prevent.

Det finns många hälsovinster med att planera så att du får in rörelse och variation under arbetsdagen. Genomblödningen i våra muskler ökar,  vi blir lite piggare och koncentrationen förbättras. 

Vilka rörelser du behöver göra beror på vilket arbete du har. Har du ett stillasittande jobb behöver du bryta ditt stillasittande. Har du ett rörligt arbete där du går och är på språng hela arbetsdagen kan du behöva sitta ner, och få en stunds återhämtning. Det passar då bra att göra några mjuka sköna övningar och ta några djupa andetag.

Mikropaus i farten. Ta trappan om du kan. Foto: Karl-Johan Forss, Prevent.

En bra utgångspunkt för att veta vad du och dina kollegor har för arbetsuppgifter är att tillsammans med chefen arbeta aktivt utifrån det systemiska arbetsmiljöarbetet och då värdera er fysiska och mentala arbetsbelastning.

Lägg fokus på vad du gör varje dag, skapa möjligheter till vardagsrörelser och att ta aktiva mikropauser på jobbet. Ta inspiration av dina arbetskamrater! Du kanske inte tror att det gör någon skillnad, men det gör det. Jag lovar.

Titta gärna på en kort film från Prevent som handlar om: Vinsten med Rörelse och variation på jobbet.

Inspelning av filmen vinsten med rörelse och variation på jobbet. Foto: Karl-Johan Forss, Prevent.

Jag vill också tipsa om fem korta filmer med olika pausrörelser som jag som ergonom har tagit fram tillsammans med ett team på Prevent. Se vilken film som passar dig. Det viktiga är inte exakt vad du gör utan att mikropausen blir av.

Fem korta mikropauser

  • Mikropaus i toakön
  • Mikropaus till fikat
  • Mikropaus i farten
  • Mikropaus ladda batterierna
  • Mikropaus var som helst
Mikropaus var som helst. Dra upp axlarna, andas in och slappna av. Foto: Karl-Johan Forss, Prevent.

Ett annat tips för rörelseinspiration är att läsa den bok som kommer ut i augusti; ”Varje rörelse räknas, om vardagsrörelsens betydelse och hur vi kan bryta stillasittandet”. Den ges ut av oss i kommittén för främjande av ökad fysisk aktivitet. Huvudförfattare är professor Mai-Lis Hellénius.

Läs mer på webbsidan om lanseringen av boken: www.framjafys.se

Här kan du ladda ner boken: VARJE RÖRELSE RÄKNAS. Vardagsrörelsens betydelse och hur vi kan bryta stillasittandet.

Här är boken ”Varje rörelse räknas, om vardagsrörelsens betydelse och hur vi kan bryta stillasittandet”. Den riktar sig till dig som vill få inspiration att röra dig mer i vardagen oavsett vem du är.

Ett avslutande tips. Är du intresserad av arbetsmiljöfrågor, friskfaktorer, hur hälsa och rörelse kan främjas i arbetslivet, anmäl dig till Gilla Jobbet i höst. Det är ett kostnadsfritt arbetsmiljöevent som arbetsmarknadens parter står bakom. Ta del av den senaste forskningen, utbyt erfarenheter och få nya tips och verktyg. Jag kommer att prata om vinsten med rörelse och variation i arbetet. Hoppas vi ses!

Webbsida: www.gillajobbet.se

rssrssby feather
FacebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmailby feather

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.