Sitter du still ofta?

Som ergonom och fysioterapeut brukar jag uppmana anställda på olika arbetsplatser att se över sin egen arbetsmiljö och sina arbetsuppgifter. Jag möter ofta att många anställda inte tänker på hur de faktiskt belastar och använder sin kropp och allt fler är stillasittande en stor del av arbetsdagen.

Något som är välkänt och som forskningen har visat är att långvarigt stillasittande skapar ohälsa med bland annat negativa effekter på muskler och leder, på ämnesomsättning och på hjärtkärlsystem. Vi är som ofta sagt skapta för att röra oss och det är därför som vi har muskler. Har du ett stillasittande arbete så behöver du i ditt arbete skapa möjligheter till variation och rörelse. Motion ersätter inte behovet av rörelse och aktivitet under arbetsdagen. Att sitta still för mycket har visat sig vara lika farligt som att röka, det rapporterar flera bland annat professor MaiLis Hellénius, professor Carl Johan Sundberg, forskare Elin Ekblom Bak och fysioterapeuternas förbundsordförande Stefan Jutterdal i flera sammanhang, där av slogan ”Sitta är det nya röka”,  se seminarium här.

Det finns ett flertal frågor som jag tycker är värt att fundera över:

  • Hur får du mer variation i dina arbetsuppgifter?
  • Kan du lägga in fler pauser under arbetsdagen?
  • Har du ett höj- och sänkbart bord?
  • Vad kan du påverka på din arbetsplats när det gäller dessa frågor?
  • Kan du kompensera med fysisk aktivitet på fritid?

Arbete i stående blogg CWAtt arbeta i stående del av dagen är en hälsotrend. Diskutera gärna med din chef och övriga medarbetare hur ni kan få mer variation i arbetsvardagen.

Nedan finns några länkar och tips med granskad fakta som kan hjälpa till i era diskussioner:

  1. Arbetsmiljöverket har flera intressanta temasidor som handlar om arbetsmiljö och ergonomi. En av temasidorna på arbetsmiljöverkets hemsida handlar om ”Effekter av långvarigt sittande”. Läs här
  2. På folkhälsomyndighetens hemsida www.folkhalsomyndigheten.se finns även en läsvärd rapport om stillasittande ”Stillasittande och ohälsa, en litteratursammanställning” från 2012. Läs här.
  3. Elin Ekblom Bak, forskare inom områden som rör fysisk aktivitet, stillasittande och kondition för hälsa och hjärt-kärlsjukdom. Hon är redaktören till den läsvärda boken ”Långvarigt stillasittande – En hälsofara i tiden”. Föreläsning finns tillgänglig via UR: ”Farligt att sitta still”
  4. Forskningsnyhet: ”Brist på fysisk aktivitet är farligare än fetma. Läs artikeln i sin helhet här: ”Physical activity and all-cause mortality…”, 2015, av Ulf Ekelund mfl.

Har du frågor och funderingar kring temat om stillasittande, ställ frågor till mig i kommentarsfältet nedan. Dela med dig av din erfarenhet och kunskap och ge dig gärna in i diskussionen.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailby feather

4 kommentarer:

    1. Hej,
      Tack för ditt inlägg om ytterligare lästips kring stillasittande. Verkligen positivt om vi i olika sammanhang kan sprida kunskap som leder till diskussion om stillasittandets påverkan på hälsan.Trevligt att du deltog på vår temadag ”Framtidens Arbetsmiljö för Bättre Hälsa och God Produktivitet” i fredags, temadagen uppskattades av många.
      På återhörande!
      MVH
      Charlotte

  1. Hörde ett inslag om att någon uppfunnit ett skrivbord/tangentbord som rörde sig för att minska besvär vid statiskt skrivbordsarbete. Vad vet du om det?

    1. Hej,
      Det rörliga skrivbordet är en är uppfinning som kirurg Staffan Smeds har gjort. Han har utformat skrivbordet så att tangentbordet ligger på en rörlig skiva som ger variation i arbetsställningen. Jag har inte använt bordet, men generellt så skapar variation, rörelse, och gynnsam arbetsställning bättre genomblödning i musklerna. Bordet finns tillgängligt på marknaden, om du söker så finner du mer info via P4. Viktigt för att förebygga besvär är alltså att få variation i arbetsuppgifterna och gärna att du ska kunna stå upp och jobba del av dagen.
      Lycka till med utformningen av din arbetsplats!
      MVH Charlotte

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *